Juridische zaken
Advies en ondersteuning
Als jurist bij de gemeente Breda speel je een belangrijke rol in het bieden van juridisch advies en ondersteuning bij uiteenlopende vraagstukken. Of het nu gaat om privacy, overeenkomstenrecht, milieurecht of sociaal zekerheidsrecht, jouw werk varieert van het toepassen van wet- en regelgeving en het opstellen van contracten, tot het ontwikkelen van beleid en het handhaven van regels.
Je zorgt ervoor dat de gemeente zich aan de wetten en regels houdt, waaronder de Wet open overheid, en werkt daarbij nauw samen met andere afdelingen en externe partners. Hierdoor bescherm je de belangen van zowel de gemeente als haar inwoners en zorg je ervoor dat besluiten juridisch juist en verdedigbaar zijn.
Verschillende teams, verschillende expertises
Binnen de gemeente Breda werken juristen in verschillende teams met ieder hun eigen expertise. Afhankelijk van jouw achtergrond en ervaring kun jij je bijvoorbeeld specialiseren als vastgoedjurist, handhavingsjurist of privacy jurist.
Daarnaast kun je betrokken zijn bij de afhandeling van bezwaar- en beroepsprocedures, waarbij je de gemeente vertegenwoordigt bij de rechtbank of de Raad van State. Of misschien is het vertalen van (Europese) wetgeving naar lokaal beleid en regelgeving meer jouw ding. In dat geval zorg je ervoor dat gemeentelijke verordeningen in lijn zijn met hogere regelgeving en ondersteun je bij de invoering van nieuwe wetten.
Werken met impact
Met jouw nauwkeurige en deskundige aanpak draag je bij aan juridisch correcte, eerlijke en transparante besluitvorming binnen de gemeente. Je werkt met deskundige collega’s en krijgt volop ruimte om jezelf te ontwikkelen en nieuwe kennis op te doen. De functies zijn afwisselend en uitdagend, met directe invloed op de besluitvorming en dienstverlening van de gemeente.
Wil je meer weten? Lees de verhalen van onze collega’s of bekijk de vacatures!
Mike - Projectleider juridische zaken
"Als projectleider bij juridische zaken werk ik aan het verbeteren van juridische processen binnen de gemeente. Een voorbeeld is de herijking van de bezwaarprocedure, waarmee we de communicatie laagdrempeliger maken en persoonlijker contact zoeken met inwoners. Het geeft me voldoening om bij te dragen aan een transparanter en toegankelijker Breda, zodat juridische procedures begrijpelijker worden voor iedereen."
Julia – Juridisch beleidsadviseur
"Ik voer juridische werkzaamheden uit voor meerdere afdelingen, waaronder de afdeling schadeclaims. In deze rol beoordeel ik diverse claims, van autoschade door omgevallen bomen tot schade aan het riool. Als mensen een schadeclaim indienen, waarbij zij veel schade hebben geleden voel ik mij altijd beter als ik ze een positief bericht kan geven dat hun schade wordt toegekend. De gemeente Breda is een fijne werkgever met veel flexibiliteit, waardoor ik naast mijn werk ook een studie kon volgen en gemakkelijk vanuit huis kan werken."
Emma – Woo-functionaris
“Als Woo-functionaris behandel ik verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) en zorg ik dat de juiste informatie openbaar wordt gemaakt voor de inwoners van Breda. Ik ben een planner en een probleemoplosser en ik houd van de afwisseling in mijn werk. Door de uiteenlopende onderwerpen heb ik veel contact met verschillende collega’s van andere afdelingen en leer ik veel over de gemeente en haar dienstverlening. Iedere dag is anders en dat zorgt ervoor dat ik telkens opnieuw word uitgedaagd!”