Mike, projectleider afdeling juridische zaken: ‘Toegankelijke juridische procedures’

Mike houdt van het verbeteren van processen. Als projectleider bij de afdeling juridische zaken zet hij zich in om de juridische procedures toegankelijker te maken. Lees hoe Mike bijdraagt aan een transparanter Breda.

Jouw karakter maakt Breda

“Mijn naam is Mike en binnen de afdeling juridische zaken werk ik aan het verbeteren en standaardiseren van juridische processen binnen de organisatie. Dit doe ik door nauw samen te werken met verschillende afdelingen om alles gestroomlijnd en effectief te laten verlopen.”

Het is mijn doel om juridische processen te vereenvoudigen en toegankelijker te maken voor iedereen.

Mike
projectleider afdeling juridische zaken

Bezwaarprocedure eenvoudiger maken

“Een concreet voorbeeld is de herijking van de bezwaarprocedure. Het doel is om dit proces laagdrempeliger te maken en het contact tussen de inwoner en de gemeente te verbeteren.. Met de nieuwe procedure willen we de communicatie laagdrempeliger maken voor de inwoners, zodat juridische procedures niet alleen via formele brieven, maar ook via persoonlijk contact verlopen. Het doel is dat we het gesprek aangaan met de bezwaarmaker; we gaan dus actief contact opnemen. Hiermee heeft de Gemeenteraad recent ingestemd, wat een grote stap voorwaarts betekent”

Carrière pad

“Mijn carrière bij de gemeente begon in 2003. Door de jaren heen heb ik verschillende rollen binnen diverse afdelingen gehad. Ik startte als milieu-inspecteur, daarna kwaliteitsmedewerker bij handhaving en procescoördinator bij het klantcontactcentrum. Door verschillende functies en afdelingen te verkennen, heb ik mijn vaardigheden kunnen uitbreiden en ben ik uiteindelijk terechtgekomen in een rol die echt bij me past.

Hoewel ik geen juridische achtergrond heb, werk ik nauw samen met mijn juridische collega’s om de juiste informatie te verkrijgen. Hun expertise helpt me om de juridische aspecten goed te begrijpen, terwijl ik me richt op waar mijn kracht ligt: het structureren van processen en aanbrengen van overzicht. Zo proberen we de juridische procedures helder en toegankelijk maken voor zowel inwoners als medewerkers.

Toegankelijke informatie voor iedereen

“Een project waar ik nu mee bezig ben, is de invoering van de Wet open overheid (Woo). Deze nieuwe wet zorgt ervoor dat we straks bepaalde overheidsinformatie uit elf vastgestelde categorieën actief openbaar moeten maken, zodat burgers makkelijker toegang hebben tot deze informatie. Bijvoorbeeld, als iemand wil weten welke besluiten er zijn genomen over de aanleg van een nieuw park, moeten die documenten eenvoudig te vinden zijn. Dit proces is best ingewikkeld, omdat we ervoor moeten zorgen dat alle belangrijke informatie voor de inwoners beschikbaar wordt gesteld, maar ook dat we rekening moeten houden met privacygevoelige gegevens. Dit betekent dus dat wij als organisatie de betreffende informatie goed moeten archiveren op de juiste plaats in het juiste systeem. En dan niet voor één proces, maar voor circa 175 processen en meer dan 350 documentsoorten. Een flinke uitdaging dus.”

Een verschil maken voor de inwoners 

“Het geeft mij veel voldoening om bij te dragen aan de stad waar ik ruim 16 jaar heb gewoond. Door mijn werk bij juridische zaken voel ik dat ik een verschil kan maken in het leven van de inwoners, door processen makkelijker en het contact transparanter te maken.” 

Lees meer over de afdeling Juridische Zaken.

Collega Mike poseert in een vergaderruimte